Wat is goed in onze samenleving?
Waarden
Het is een moeilijk opgave geweest om er één waarde uit te kiezen die ik belangrijk vind. Ik heb redelijk veel nagedacht en van alles opgeschreven wat ik belangrijk vind.
De waarden waar ik belang aan hecht voor mezelf zijn: respect, liefde, familie, iets doen voor anderen en rechtvaardigheid.
Als ik er dan één uit moet kiezen die ik het belangrijkst vind is het respect.
Waarom is respect belangrijk voor mij? Omdat ik vind dat je zonder respect een negatieve boodschap uitstraalt in de samenleving. Je kan geen positief contact maken met de medemens als je geen respect hebt voor de andere. Respect hebben is ook niet alleen van toepassing bij de medemens maar ook voor dieren, natuur en voorwerpen. Dit is een waarde die dus van groot belang is wil je een steentje bijdragen in een goede samenleving met anderen. Het is een waarde die je door kan geven aan je kinderen. Ook als leerkracht is het een belangrijke waarde om te bezitten. Wij zijn namelijk een voorbeeld voor de kinderen. Kinderen zijn imitators en doen ons na. Dit moeten we altijd onthouden.
Dit wordt veel gezegd maar dit is ook de waarheid. Nadat ik volgende filmpjes bekeken heb wordt dit alleen maar bevestigd.
Het laatste filmpje dat ik wil delen straalt een duidelijk boodschap uit. Respect hebben voor elkaar wordt beloond, niet door materiële dingen, maar door een gevoel dat veel belangrijker is. Als je respect hebt voor elkaar ga je elkaar ook helpen. Na het bekijken van dit filmpje wordt dit heel wat duidelijker
Iedereen verdient het om respect te krijgen ook al ken je de persoon nog niet. Ik heb ooit de film Coach Carter gezien en er zit in de film een scene die over respect gaat. Coach Carter zijn opvatting is dat iedereen bij voorbaat een fatsoenlijke behandeling en respect verdient, totdat de persoon in kwestie dit respect schaadt. Carter spreekt iedereen aan met "sir" en verbiedt zijn teamleden om het woord "nigga" te gebruiken onder elkaar. Er is hier namelijk niets "cools" aan en de term is van oorsprong denigrerend. De acteur die de rol van coach Carter op zich neemt is Samuel L Jackson. Hij dwingt respect af met zijn krachtige persoonlijkheid.
Respect hebben voor de medemens betekent ook een stuk aanvaarden dat niet iedere persoon er hetzelfde uitziet, niet iedereen het zelfde geloof volgt. Maar toch wordt dit niet volledig aanvaard. Men heeft niet altijd het respect voor de medemens zoals men zegt. We leggen ze verplichtingen op bij sommige mensen die heel kwetsend zijn. Die een stuk van hun eigenheid ontneemt.
Zoals in het volgende artikel duidelijk word.
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/09/04/open-brief-laat-me-een-vrij-burger-zijn-en-dragen-wat-ik-wil
Er moet ook respect voor de natuur en de dieren zijn. Ergens hangt dit wel samen. Want door de vervuiling in het water komen de dieren in nood. De mens beseft niet welke gevolgen vast hangen aan zijn daden. Het volgende filmpje maakt duidelijk dat men geen respect heeft voor de natuur en daarom ook niet voor de dieren.
Gelukkig bestaan er heel wat organisaties die zich inzetten voor de natuur, zoals Greenpeace.
Zij zijn een wereldwijde organisatie, hebben kantoren over 40 landen. Hun doelen zijn schone energie, sterke bossen, levende oceanen, duurzame landbouw en een gifvrije wereld. Op hun website staat er heel wat info over hun werking enz.
Ook bestaan er organisaties die instaan voor het welzijn van de dieren. Doordat er sommige mensen zijn die geen respect hebben voor dieren, zijn deze instanties van levensbelang. Ik zie af en toe een filmpje verschijnen op de media over een bepaalde organisatie die prachtig werk levert.
Uitgewerkte casus
De casus die ik gekozen heb is een artikel uit klasse.
https://www.klasse.be/archief/nederlands-verplicht-op-de-speelplaats/
Na het lezen van dit artikel heb ik mijn mening opgeschreven en daarna eens bij medestudenten gekeken om mijn eigen mening nog verder te kunnen nuanceren en beargumenteren. Mijn mening is het volgende.
Het is inderdaad van groot belang dat de leerlingen op school de Nederlandse taal onder de knie krijgen. Maar ik vind het niet kunnen dat de ouders en de leerlingen een engagementsverklaring moeten ondertekenen. Is het niet de bedoeling dat de school een goed gevoel uitstraalt? Dat kinderen zich hier goed en veilig voelen. Dat ze zich op school kunnen ontplooien en ontwikkelen?
Door sancties uit te delen of de kinderen op de vingers tikken, zal men dit niet bekomen. Een studie geeft aan dat dat de speelplaats net de uitgewezen plaats is om je moedertaal te spreken. Het zou een positief effect hebben op de schoolresultaten. Kinderen die anderstalig zijn moeten zich al heel wat aanpassen. Ze voelen zich al anders en hebben moeilijkheden met begrepen te worden en anderen te begrijpen. In de klas is het inderdaad belangrijk dat men Nederlands spreekt of leert spreken. Maar laat de kinderen op de speelplaats zichzelf zijn. Is het niet de bedoeling van een speelplaats dat kinderen zich ontspannen, zichzelf kunnen zijn? Het zijn misschien net die momenten waar zij zich zelf goed voelen en die zouden worden afgenomen. Men mag hun recht op hun moedertaal niet ontnemen. Het behoort tot hun persoonlijkheid, het vormt hen tot wie ze zijn. De school zou hier op een positieve manier moeten met omgaan. Het toelaten op de speelplaats zou hen misschien helpen in hun ontwikkeling en ontplooiing.Maar met deze maatregelen gaat de school het allemaal belemmeren. Ze laten een perfecte kans, perfect moment zomaar aan zich voorbij gaan. Door hier negatief op in te gaan, zorgen ze ervoor dat er allemaal negatieve gevoelens naar boven komen. Ze gaan het kind zo het gevoel geven dat het niet thuishoort op de school. Hun moedertaal is een deel van hun leven en ze hechten hier veel belang aan. Niemand heeft het recht om dit af te nemen. Het is ook de bedoeling dat men als school hier respect voor op brengt. Net als het de leerling zijn plicht is om respect te hebben dat er in de klas Nederlands gesproken moet worden. Maar stel nu dat het kind totaal geen Nederlands kent dan zal de leerling het al heel moeilijk hebben om sociale contacten te leggen. Maar misschien zitten er nog andere leerlingen op school die ook zijn moedertaal bezitten. Is het dan niet beter om als school te stimuleren dat de leerling via zijn moedertaal sociale contacten legt? Het kan er voor zorgen dat de leerling een vriendschap opbouwt. Dat de leerling zich veilig en goed voelt op school. Is dit niet dat wat een school wil bereiken? Er bestaan meer lesuren op school dan de tijd die ze spenderen op de speelplaats, dus gebruik de andere uren om de Nederlandse taal aan te bieden.
Het uitwerken van de casus via het ethisch model
Het ethisch model bestaat uit negen elementen
* Twee voorwaarden :
Grondhouding :
Heeft deze school de beslissing alleen genomen?
Is dit in overleg met de ouders en de leerlingen gebeurd?
Is dit in overleg met de ouders en de leerlingen gebeurd?
Dialoog:
De school had misschien voordat ze deze maatregel troffen eens kunnen nagaan
of dit de enige en juiste oplossing was?
De school heeft het schoolgaan voor anderstalige jongeren een stap achteruit
laten gaan.
of dit de enige en juiste oplossing was?
De school heeft het schoolgaan voor anderstalige jongeren een stap achteruit
laten gaan.
* Vier aandachtspunten:
De situatie analyseren:
De school belemmert de ontplooiing en ontwikkeling van anderstaligen
Ze gaan de drempel om naar school te gaan voor anderstaligen nog hoger leggen.
De school voegt een reglement in waardoor ouders en leerlingen verplicht worden
om iets te ondertekenen dat een stuk van hun persoonlijkheid bepaalt.
om iets te ondertekenen dat een stuk van hun persoonlijkheid bepaalt.
Handelingsmogelijkheden onderzoeken:
De school had beter kunnen onderzoeken of er geen andere oplossing mogelijk was.
Dan waren deze drastische maatregelen misschien niet nodig geweest.
Motieven verhelderen:
De school had beter een uitgebreide en concrete uitleg gegeven want nu lijkt het
alsof de school deze maatregel getroffen heeft zonder alternatieven uit te zoeken.
alsof de school deze maatregel getroffen heeft zonder alternatieven uit te zoeken.
Effecten inschatten :
Het effect zal negatief zijn.
De school heeft de kans om leerlingen te verliezen door deze maatregel
De kinderen gaan zich niet goed voelen op de school
De school gaat de kinderen het gevoel geven dat ze niet thuis horen op deze school
Intuïties uitspreken:
De eerste gedachten die bij mij opkwamen waren: Dit kan toch niet echt zijn?
Normen verduidelijken
Geen discriminatie op afkomst zou hier wel eens van toepassing kunnen zijn maar
in de negatieve vorm
in de negatieve vorm
De norm jezelf te kunnen zijn valt hier weg.
Nochtans is dit een hele belangrijke norm voor een school
Nochtans is dit een hele belangrijke norm voor een school
Een kind moet vrijheid ervaren op school en dit valt ook weg.
De school heeft heel wat normen geschonden vind ik persoonlijk
Waarden evalueren
Respect hebben voor elkaar is hier een beetje zoek geraakt door de maatregel.
Het is niet alleen de leerling die respect moet hebben naar de school toe maar ook
omgekeerd.
omgekeerd.
Eigenheid is een waarde die hier ook niet nauw genomen wordt, want de school
dringt dingen op.
dringt dingen op.
Vrijheid wordt hier in bepaalde mate ook afgenomen.
_________________________________________________________________________________
Bibliografie
Afbeelding 1 waarden
Afbeelding 2 respect
Afbeelding 3 wees als ouder een goed voorbeeld...
Videofragment 1 you tube childeren see childeren do
Videofragment 2 you tube childeren see childeren do
Videofragement 3 you tube respect each other
Videofragment film coach Carter
https://www.youtube.com/watch?v=9T_H1XQOuIE&t=13s
Artikel uit de wereld morgen (gepubliceerd op 4/09/2014 Sâfaa Achnak
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/09/04/open-brief-laat-me-een-vrij-burger-zijn-en-dragen-wat-ik-wil
Artikel uit de wereld morgen (gepubliceerd op 4/09/2014 Sâfaa Achnak
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/09/04/open-brief-laat-me-een-vrij-burger-zijn-en-dragen-wat-ik-wil
Videofragment you tube staf redt een zeeschildpad
Website Greenpeace
Videofragment you tube hope for paws
Artikel uit klasse voor leraren: Nederlands verplicht op de speelplaats
jaargang 2012 klasse nummer 224
https://www.klasse.be/archief/nederlands-verplicht-op-de-speelplaats/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten